Saabs ubåtar hett villebråd i Asien
Krisläget som är i Asien just nu, får allt föer länder att börja fundera på och utvidga sitt försvar, och ubåtar är givetvis inga undantag. För tillverkare som Saab är därför regionen högintressant för att kuna exporta nästa generations ubåt, A 26.
Efter att Nordkoreas provskjutit robotar, senast var inte allt för länge sedan, har givetvis ökat spänningarna i regionen. Men det finns också en tydlig avsikt från flera andra av länderna, exempelvis Kina och Indien, som vill bygga upp sitt försvar. Och det gäller då inte bara flyget och marktrupper utan även till havs.
Under våren 2017 så gjorde försvarsdepartement i Singapores en uppskattning om att antalet ubåtar i regionen kommer öka från nuvarande 200 till 250 inom åtta år.
Provskjutningarna i Nordkorea bidrar ju inte precis till att sänka spänningarna i området. Du har sedan ett Kina som visar att man är en global supermakt. Man är till och med på försvarsövning i Östersjön (tillsammans med Ryssland) och projicerar makt på ett sätt man inte gjort tidigare
säger Gunnar Wieslander, chef för Saab Kockums
– Sedan ser vi ett USA som tittar mera inåt med en president som säger “America first” samtidigt som han satsar mer på försvaret, vilket skapar frågetecken.
Av dom många länderna som vill expandera och modernisera sin ubåtsflotta finns länder som Australien, Indien, Pakistan, Sydkorea och Indonesien. Även ett av dom fattigaste länderna i området, Burma,har sagt sig vara intresserat av ubåtsköp.
Gunnar Wieslander medger att regionen helt klart “är intressant” för Saab och koncernen har representation på flera platser i Asien. I början av augusti fanns också en artikel i den indiska dagstidningen The Economic Times att Indien lämnat en intresseförfrågan till sex företag, bland annat Saab, kring en order om sex ubåtar.
Jag har inga kommentarer kring detta
säger Gunnar Wieslander.
Ubåten A26 som nu byggs vid varvet i Karlskrona marknadsförs också med att den är tyst, vibrationsfri och i princip osynlig när den är under vattnet. Fartyget kommer också produceras i tre olika storlekar.
Det beror på vem som eftersöker den men jag tror alla tre storlekarna, säger Wieslander om vilken av dem som kan vara intressant i Asien.
Det är inte vi som bestyckar våra båtar utan det väljer kunden. I teorin kan du kärnvapenbestycka en Volkswagen men det ingår inte i våra planer att leverera båtar som ska kärnvapenbestyckas.